IMPLEMENTASI DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PAKET UMROH
(STUDI KASUS PT. TRIDAYA PESONA WISATA CABANG BUKITTINGGI)
Abstract
This research aims to determine the implementation of digital marketing at PT. Tridaya Pesona Wisata Bukittinggi Branch and find out the impact of implementing digital marketing to increase sales of Umrah packages at PT. Tridaya Pesona Wisata Bukittinggi Branch. This type of research is field research, which takes data directly from the research site. Based on the results of the research conducted, it is clear that the digital marketing carried out by PT Tridaya Pesona Wisata Bukittinggi branch is in line with Yazer Nasdini's theory which states that there are indicators in the implementation of digital marketing, namely accessibility, interactivity, entertainment, trust, irritation and informativeness. The digital marketing instruments used by PT Tridaya Pesona Wisata include websites and social media marketing such as: Facebook and Instagram. As well as the positive and effective impact of implementing PT Tridaya Pesona Wisata's digital marketing which helps provide accurate and detailed information to prospective pilgrims as well as increasing sales of Umrah packages and the number of pilgrims using Umrah travel services with PT. Tridaya Pesona Wisata Bukittinggi Branch.
References
Afrilia, A. M. (2018). Digital marketing sebagai strategi komunikasi pemasaran “waroenk ora umum” dalam meningkatkan jumlah konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1).
Agusta, I. (2003). Teknik pengumpulan dan analisis data kualitatif. Pusat Penelitian Sosial Ekonomi. Litbang Pertanian, Bogor.
Ahmadi Rulam, (2014) .Metodologi Penelitian Kualitatif, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media).
Amir, Nur Ocvanny, and Dewi Mustikawati.2019."Penerapan digital marketing dalam meningkatkan pendapatan pedagang bunga di Desa Sidomulyo Kota Batu." Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis.
Astri Rumondang, dkk,2020. Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen, (Medan: Yayasan Kita Menulis).
Halim, C, Nugroho, N., & Hutabarat, F. A. M. (2019). Analisis Komunikasi Di PT. Asuransi Buana Independent Medan. Jurnal Ilmiah Simantek, 3(1).
Ibrahim, (2018) .Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: Alfabeta).
Iqbal, Muhammad.2021.Implementasi Digital Marketing dalam Meningkatkan Jumlah Jamaah Umrah dan Wisata Muslim pada PT Azza Barokah Madinah Jakarta Timur di masa COVID-19 ( Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah).
Kannan. P.K dan Hongshuang A.L.(2017).”Digital marketing: A framework, review and research agenda”. International Journal of Research Marketing. (Vol. 34 No. 1)
Kurniawan, Edi, Nofriadi Nofriadi, and Dewi Maharani.(2021)."Sosialisasi digital marketing dalam upaya peningkatan penjualan produk umkm." Jurnal Pemberdayaan Sosial dan Teknologi Masyarakat.
Muhtadie, M. (2020). Strategi Digital Marketing PT. Mihrab Qolbi Dalam Peningkatan Kuantitas Dan Kualitas Jama’ah Umrah, (Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah).
Nisa Harahap ,Elina K (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Masyarakat Untuk Menunaikan Ibadah Haji Di Kota Bukittinggi. (Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Sjech M.Djamil Jambek).
Sinambela Poltak Lijan.2014. Metodologi Penelitian Kuantitatif, (Yogyakarta: Graha Ilmu).
Syahida, Khoirina Isthi.2020. Penerapan Digital Marketing Dalam Pemasaran Umrah Pada Azkia Tours And Travel, Tangerang Selatan. (Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah).
Yaser Nasdini dalam Muhammad Iqbal,2022. "Efektifitas digital marketing Terhadap Kualitas Usaha di Masa Pandemi Covid 19 (Studi Kasus di Aceh).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Ekonomi dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.