ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MENENTUKAN ELASTISITAS PERMINTAAN AYAM POTONG DI KOTA TIMIKA

Authors

  • Hariyanto Hariyanto STIE Jambatan Bulan
  • SISKA SISKA STIE Jambatan Bulan
  • Antje Tuasela STIE Jambatan Bulan

Keywords:

Broiler Chicken, Elasticity, Questionnaire, Demand

Abstract

This study aims to determine the factors that determine the elasticity of demand for broiler chicken in Timika City. The research method used is a descriptive method. In this study, the data collection technique used is a questionnaire. To determine the factors that determine the elasticity of demand for broiler chicken in Timika City, the analysis instrument used is Confirmatory Factor Analysis (CFA). The results of this study indicate that out of 5 factors, there are only 3 most dominant factors. These factors are the taste or taste factor of the community with a correlation value of -0.762, the price factor of the goods themselves with a correlation value of 0.721 and the estimated price factor in the future with a correlation value of 0.535.

References

Akhmad. Ekonomi Mikro Teori dan Aplikasi di Dunia Usaha.Yogyakarta: Andi Offset, 2014, Hal.63-74

Amilia, S. (2017). Pengaruh Citra Merek, Harga, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(1), 660–669. https://ejurnalunsam.id/index.php/jmk/article/view/213%0A

Apriyani, R., Hema, M., & Yoga, Taufik, R. (2022). Pengaruh Desain Masker Kain dan Selera Konsumen Ditengah Penyebaran Wabah Virus Covid-19 Terhadap Tingkat Pendapatan Konveksi Volunteer Kabupaten Ogan Komering Ulu. Kolegial, 10(1), 56–76. http://journals.stiedwisakti.ac.id/ojs/index.php/kolegial/article/download/174/133

Busra, Yuli, A., & Zulkarnaini. Pengantar Ilmu Ekonomi Mikro. Yogyakarta: Andi Offset, 2020, Hal. 68.

Gofur, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan. Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 37–44. https://web.archive.org/web/20200208183557id_/http://jrmb.ejournal-feuniat.net/index.php/JRMB/article/download/240/148

Maulana, A., Fahsiansah, & Safarida, N. (2021). Analisis Tingkat Elastisitas Permintaan dan Penawaran Ayam Potong di Pasar Kota Langsa. JIM (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 3(2), 173–198. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/jim.v3i2.3482

Merisca, M. (2014). Analisis Faktor Konfirmatori Untuk Tingkat Kepuasan Pengunjung Perppustakaan Universitas Negeri Yogyakarta [UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA]. https://core.ac.uk/download/pdf/33510598.pdf

Rahardja, P., & Mandala, M. Pengantar Ilmu Ekonomi (Mikroekonomi & Makroekonomi), Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Idonesia, 2008, Hal: 24-27.

Rosadi, E. (2019). Pengaruh Modal Dan Tenaga Kerja Terhadap Pendapatan Bersih Perusahaan Dalam Persepektif Ekonomi Islam [Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/8367/1/ Skripsi Full.pdf

Rusdi, Muhammad, D., & Made, S. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Permintaan Daging Sapi di Kota Surabaya. Jurnal Ekonomi & Bisnis, 1(September), 283–300. https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/JEB17/article/view/916

Satrianing. "Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Permintaan Daging Ayam Broiler Di Kota Tarakan." Skripsi Sarjana, Agribisnis dan Fakultas Pertanian Universitas Borneo Tarakan, 2019, Hal. 05

Sukirno, S. Mikro Ekonomi (Teori Pengantar). Jakarta: 2010, RajaGrafindo Persada, Hal: 76.

Zahara, Vadilla, M., & Cep, Jandi, A. (2021). Mikroekonomi (Sebuah Pengantar).Bandung-Jawa Barat: Media Sains Indonesia, 2021, Hal: 16.

Downloads

Published

2024-10-17

Issue

Section

Articles