ANALISIS PENERAPAN METODE PROJECT BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI PERENCANAAN BISNIS KONSTRUKSI DAN PROPERTI DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN
Keywords:
Project-based learning model, vocational education, construction business and propertyAbstract
This article intends to analyze the application of a project-based learning method that has an influence on vocational education with construction business planning subjects and property using literature review methods from various sources discussing project-based learning strategies against vocational subjects. Project-based learning methods are learning approaches that enable students to learn through hands-on experience in completing real projects or project simulations. In this model, students are given responsibility to plan, implement, and evaluate projects relevant to the subject matter learned, namely business planning and property in schools prevent vocational. With a focus on the context of vocational education, the research identifies the basic concepts of PJBL and evaluates its relevance in construction and property business planning subjects. Through critical analysis of relevant literature, the study also takes into account effective teaching strategies, challenges that may be faced, as well as added and negative values that arise from the application of PJBL to the improvement of student competence. The results of this study are shown so that it can provide deep insight into the potential of PJBL with the aim of improving vocational learning in SMK, as well as contributing to vocational education literature.
References
Abdul Malik Made, A. A. (2022). Implementasi Model Project Based Learning (PjBL) dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Teknik Mesin. 5162 - 5169.
Elisany, R. (2023). Penerapan Project Based Learning untuk meningkatkan Hasil belajar Peserta Didik pada Elemen Rencana Anggaran Biaya dan Penjadwalan di SMKN 1 Sungai Rumbai.
Furi, L. M. (2018). Eksperimen model pembelajaran project based learning dan project based learning terintegrasi stem untuk mengingkatkan hasil belajar dan kreativitas siswa pada kompetensi dasar teknologi pengolahan susu. 49-60.
Kembuan, D. R. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Manajemen Konstruksi.
Kusumah, M. A. (2022). Pengaruh penerapan model pembelajaran project based learning Berorientasi High Order Thinking Skills Terhadap Hasil Estimasi Biaya Konstruksi di SMK Negeri 1 Cilaku Cianjur.
MAUS, M. Y. (2015). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI PADA MATA DIKLAT RAB DI SMKN 1 KEDIRI.
Nina Cahya Dwi Sugiharto, L. T. (2023). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Project Based Learning (PjBL) di SMK Negeri 2 Bojonegoro. Vol 6 No 1.
Nurfitriyanti, M. (2016). Model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika.
Putri Dewi Anggraini, S. S. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Vol 9 No 2.
Putri, N. S. (2020). Pengaruh Penerapan Performance Assessment Dengan Model Pjbl Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa SMA. 58-69.
Rananda Ahmad Tauhid, D. S. (2022). Relevansi Kompetensi Lulusan SMK Kompetensi Keahlian Bisnis Konstruksi dan Properti dengan Kompetensi yang Diperlukan di Dunia Kerja. Vol 2 No 2.
Rehani, A. &. (2023). Implementasi Project Based Learning dalam Meningkatkan Pola Pikir Kritis Siswa di SMK Negeri 1 Surakarta. 487-496.
Resmana, A. D. (2015). Penerapan pembelajaran berbasis proyek pada mata diklat Rencana Anggaran Biaya (RAB) terhadap peningkatan hasil belajar siswa kelas XI TKB1 di SMKN 1 Singosari.
Rineksiane, N. P. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Project Based Learning untuk Membantu Siswa Dalam Berpikir Kritis. Vol. 7 No. 1, Januari 2022, 82-91.
Rona Taula Sari, S. A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UPAYA PENINGKATAN KREATIVITAS MAHASISWA. Vol 30 No 1.
Shiddiq, M. F. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN ESTIMASI BIAYA KONSTRUKSI KOMPETENSI KEAHLIAN DESAIN PEMODELAN DAN INFORMASI BANGUNAN DI SMK NEGERI 6 BANDUNG.
Susanti, E. (2023). Dampak Penerapan Model Project Based Learning terhadap hasil Belajar siswa pada Mata Pelajaran Konstruksi dan Utilitas gedung di SMK Dhuafa Padang.
Tantri Mayasari, A. K. (2016). Apakah model pembelajaran problem based learning dan project based learning mampu melatihkan keterampilan abad 21? 48-55.
Yosi Dwi Anggreni, F. A. (2019). META-ANALISIS PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK SMA. Vol 4 No 2.
Zuwida, N. &. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Kelas XII Mata Pelajaran Estimasi Biaya di SMK Negeri 1 Padang. 10(2), 387-392.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Ekonomi dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.