THE INFLUENCE OF YELLOW RICE PRODUCT QUALITY ON CUSTOMER PURCHASE DECISIONS AT WAROENG KEMBAR BUSINESS IN BARRU REGENCY
Keywords:
Product quality, Consumer Behavior, Purchase DecisionsAbstract
The research aims to determine the effect of product quality on purchasing decisions at the Waroeng Kembar business in Barru Regency.The independent variable in this study is the purchasing decision, and the dependent variable is product quality.The population in this study is all customers of Waroeng Kembar, with a sample size of 90 respondents.Data collection was carried out by distributing questionnaires to the respondents.The analysis method used is simple linear regression analysis using SPSS software.Based on the results of the regression analysis, a significance value of 0.000 was obtained, which is less than 0.05, and the coefficient is positive, thus it can be concluded that product quality positively and significantly affects customer purchasing decisions at Waroeng Kembar.
References
Arib, N. A. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran Dan Perilaku Kewirausahaan Terhadap Volume Penjualan Pada Food City Pelataran Masjid Kab. Soppeng, Skripsi. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Nurhidayani, R., Rakib, M., Marhawati, M., Dinar, M., & Mustari, M. (2020). Marketing Strategy In Increasing Sales Volume In Small Micro Enterprises (Case Study Of Matakan Stone ernCraftsmen In Tampung Cinae Hamlet, Tanete Riaja District, Barru Regency). (Doctoral Dissertation, Makassar State University).
Aghitsni, W. I., & Busyra, N. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kendaraan Bermotor Di Kota Bogor. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 38–51. https://doi.org/10.31955/mea.v6i3.2271
Allysa, N., Maharani, N., & Estri, S. (2018). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian pada Ozon Parfum Fragrance. Prosiding Manajemen, 4(2), 775–779.
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. Journal Kajian Islam Kontemporer, 14(1), 15–31.
Andriani, W., Abdurrahman, & Sari, P. R. K. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Air Mineral Dalam Kemasan Merek Dharma (Studi Kasus pada Konsumen CV. Bahana Tirta Alam Maritim di Kab. Sumbawa Besar). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1–17. https://jurnal.uts.ac.id/index.php/jmb/article/view/268/207
Azizah, N., & Hadi, S. S. (2020). The influence of taste and price to customer loyalty with purchase decision as variables intervening in Kentucky Fried Chicken (KFC) Arion Mall. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia, 1–27.
Bungin, B. (2017). Metodologi Peneletian Kuantitatif: Komunikasi, Ekonomi dan Kebijakan Publik Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya (Edisi Kedua). Kencana.
Erinawati, F., & Syafarudin, A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Promosi Terhadap Keputusan. Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 130–147. https://doi.org/10.46306/vls.v1i1
Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. Wawasan Manajemen, 7(1), 17–32.
Hastuti, P., Nurofik, A., Hasibuan, A. P. A., Aribowo, H., Faried, A. I., Tasnim, Sudarso, A., Soetjono, I. kurniawan, Saputra, D. H., & Simarmata, J. (2020). Kewirausahaan Dan Umkm. In A. Rikki (Ed.), Yayasan Kita Menulis. Yayasan Kita Menulis.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles Of Marketing (13th ed.). Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Eduacation.
Lukito, W. A., & D, A. F. (2020). Pengaruh Promosi dengan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Olahraga Ortuseight Pada Masyarakat Tanjung Morawa. Journal of Economics and Accounting, 1(2), 90–95.
Nasution, A. E., & Lesmana, M. T. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Kasus pada Alfamart di Kota Medan). Seminar Nasional Vokasi Indonesia, 1(1).
Nurfauzi, Y., Taime, H., Hanafiah, H., Yusuf, M., Asir, M., Majenang, S., Jambatan Bulan, S., Bina Bangsa, U., Bandung, S., & Makassar, I. (2023). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian, Kualitas Produk dan Harga Kompetitif. Management Studies and Entrepreneurship , 4(1), 183–188. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej
Oktavenia, K. A. R., & Ardani, I. G. A. K. S. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Nokia Dengan Citra Merek Sebagai Pemediasi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(3), 1374–1400. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2019.v08.i03.p08
Rahmawati, Y., Widayati, C. C., & Perkasa, D. H. (2023). Pengaruh Cita Rasa, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Resto Street Sushi Cabang Meruya Jakarta Barat). Jurnal Humaniora, Ekonomi Syariah Dan Muamalah, 1(3), 117–127.
Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, A. H. P., Manuhutu, M., Sudarso, A., Simarmata, J., Hasdiana, D., Tasnim, & Arif, N. F. (2020). Pemasaran Digital Dan Perilaku Konsumen. In A. Rikki (Ed.), Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen. Yayasan Kita Menulis.
Santi, E. R., & Supriyanto, A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kepuasan Pelanggan, dan Promosi Online Terhadap Minat Beli Ulang (Studi Kasus Pada Sate Taichan Banjar D’Licious). Jurnal Sains Manajemen Dan Kewirausahaan Jurnal Sains Manajemen Dan Kewirausahaan (JSMK), 4(1), 47–56. http://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/jsmk
Saragih, R. (2017). Membangun Usahakreatif, Inovatif dan Bermanfaat Melalui Penerapan Kewiauahaan Sosial. Jurnal Kewiraushaan, 3(2), 26–34.
Silape, B. R., Mananeke, L., & Tumbuan, W. J. F. A. (2019). Pengaruh Citra Merek Dan Strategi Penetapan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Unsrat Influence of Brand Image Pricing Strategy To Laptop Buying Decision in University Students At Economy and Business Facu. Jurnal EMBA, 7(1), 961–970.
Simanihuruk, M., & Nugroho, K. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Di Safary Milk D’Kandang Amazing Farm Depok. Jurnal Hospitality Dan Pariwisata, 7(5), 61–71. http://dx.doi.org/10.30813/.v7i1.2617
Sofyan, Y., & Andriyani, Y. (2017). Pengaruh Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Toyota Avanza Pada Auto 2000 Cabang Asia Afrika Bandung. Jurnal Ilmiah Manajamen, Ekonomi & Akuntansi (MEA), 1(2), 1–21. https://doi.org/https://doi.org/10.31955/mea.v1i2.57
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitattif dan R&D (III). Alfabeta.
Sulistiyani. (2023). Analisa Pasar dan Perilaku Konsumen (E. S. Sawo & A. Jimmy (eds.)). Stipas Publisher.
Syam, A., Rakib, M., Jufri, M., Utami, N. F., & Sudarmi. (2021). Entrepreneurship Education, Information Literacy, And Entrepreneurial Interests: An Empirical Study. Academy Of Entrepreneurship Journal, 27(1), 1–11.
Widodo, U. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Merek Dan Saluran Distribusi Terhadap Volume Penjualan Pada Pt. Gelang Gemilang Jaya Bella Spring Bed Semarang. Fokus Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ekonomi, 15(1), 217–230. https://doi.org/10.34152/fe.15.1.217-230
Wijaya, W. R., Widayati, C. C., & Perkasa, D. H. (2023). Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus pada Restoran ABC di Pantai Indah Kapuk). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(3), 82–91. https://doi.org/https://doi.org/10.38035/jkmt.v1i3
Yani, I., Rakib, M., & Syam, A. (2020). Pengaruh Literasi Kewirausahaan dan Karakter Wirausaha terhadap Keberhasilan Usaha Kecil. Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies, 1(2), 65. https://doi.org/10.26858/je3s.v1i2.19808
Yuliantiningsih, A., & Rahardjo, S. T. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek, Produk, Harga, dam Promosi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Bandeng Juwana Elrina). Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr
Zahara, R. (2024). The Effect Of Product Quality On Purchasing Decisions. Dinasti International Journal of Education Management And Social Science, 5(5), 1–14. https://doi.org/10.38035/dijemss.v5i5.2511
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ekonomi dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.