ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN DI WISATA GUNUNG PUNDUT (WGP) DINO PARK
Keywords:
marketing strategy, marketing mix, family tourism, tourism facilities, repeat visitAbstract
This study aims to analyze the marketing strategies implemented by Wisata Gunung Pundut (WGP) Dino Park in increasing tourist visits, with a focus on the 4P marketing mix (product, price, place, and promotion). The research applies a qualitative descriptive approach using interviews, observations, and documentation with management, social media administrators, and visitors (both new and repeat). The results show that although WGP Dino Park has implemented marketing strategies, there are several shortcomings. Facilities for accompanying adults are inadequate, ticket prices are affordable but lack repeat-visit promotions, road access is narrow, and promotional efforts have not reached wider audiences. These findings suggest the need for facility improvements, loyalty programs, and wider collaboration with schools and travel agents. The implication is that WGP Dino Park needs integrated marketing strategies to build sustainable visitor engagement and increase repeat visits.
References
Arini, E., Astuti, B., & Sismanto, A. (2021). Strategi Peningkatan Kunjungan Wisatawan Ke Danau Dendam Tak Sudah Kota Bengkulu. BALANCE: Economic, Business, Management and Accounting Journal, 18(1), 20. https://doi.org/10.30651/blc.v18i1.6409
Arystiana, P. D. (2021). Identifikasi Accessibillity Pada Objek Wisata Di Desa Sambangan Sebagai Desa Wisata. Jurnal BOSAPARIS: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 12(2), 52-59.
Bagasta, A. R., Iswara, C., & Lasally, A. (2021). Tourism Potential Analysis Using Geographic Information and Community-Based Sustainable Tourism Development Strategies in Sumberagung Village, Grobogan, Central Java. Jurnal Kepariwisataan Indonesia, 15(2), 148–157.
Dewi, I. S., Muttaqin, A., & Malla, A. B. (2021). EFEKTIFITAS KOMUNIKASI DINAS PARIWISATA KOTA MAKASSAR DALAM MEMPROMOSIKAN OBYEK WISATA BENTENG FORT ROTTERDAM MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI MASA PANDEMI COVID-19. Respon Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi, 2(2).
Inzana, N., Mayunita, S., & Jumaah, S. H. (2021). Strategi Pemasaran dalam Pengembangan Desa Wisata di Lantan Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Ranah Publik Indonesia Kontemporer (Rapik), 1(2), 110-120.
Khasyatillah, K. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Jakarta Dalam Upaya Meningkatkan Kunjungan Wisata Budaya Betawi (Setu Babakan). MEDIA BINA ILMIAH, 14(11), 3525–3536. http://ejurnal.binawakya.or.id/index.php/MBI/article/view/611
Kotler, P. (2016). Marketing Management (15th ed.).Hlm 46. Pearson Education.
Latupapua, Y. T. (2021). Faktor faktor yang mempengaruhi minat kunjungan ulang ke daya tarik objek Siwang Paradise Kota Ambon. Jurnal Hutan Pulau-Pulau Kecil, 5(2), 175-188.
Lesmana, I. S., Bahits, A., & Tabrani, M. B. (2020). Strategi Promosi Pengelolaan Wisata Pantai Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pasca Tsunami Selat Sunda Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 6(2), 61. https://doi.org/10.35906/jm001.v6i2.595
Manalu, S. H. (2021). Strategi Pengembangan Daya Tarik Wisata Air Terjun di Desa Sambangan. Media Wisata, 18(2), 185–194. https://doi.org/10.36276/mws.v18i2.99
Ma’ruf, A. A., & Surianto, M. A. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Pada Pit Stop Kopi Gold Kawasan Industri Gresik. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 5401-5412.
M. Rifa’i. (2021). Pengembangan Strategi Komunikasi Pemasaran Pokdarwis Desa Jurug Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan (Studi Kasus Di Desa Wisata Jurug Kecamatan Sooko Kabupaten Ponorogo). Jurnal Heritage, 9(1), 20–35. https://doi.org/10.35891/heritage.v9i1.2570
Maulina, A., Waskito, R. A., & Ruslan, B. (2022). Pengaruh harga yang dirasakan terhadap minat kunjungan berulang melalui nilai yang dirasakan pada bangunan berkonsep penggunaan kembali di kawasan Kota Tua Jakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 5(2), 219-228.
Nugraha, Y., & Fallo, F. M. (2021). Pengaruh kualitas fasilitas wisata terhadap kepuasan wisatawan pada daya tarik wisata Taman Nostalgia Kota Kupang. Jurnal Pariwisata Indonesia, 17(2), 13-23.
Pratama, M. A., & Warlina, L. (2022). Perkembangan jumlah fasilitas dan pengunjung objek wisata di Kecamatan Rancabali, Kabupaten Bandung. Majalah Ilmiah UNIKOM, 20(1), 45-53.
Rahim, E., & Mohamad, R. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26. https://doi.org/10.54045/mutawazin.v2i1.234
Sari, T., Pradhanawati, A., & Pinem, R. J. (2021). Pengaruh Fasilitas, Electronic Word Of Mouth, Dan Destination Image Terhadap Keputusan Berkunjung (Studi Pada Pengunjung Objek Wisata Pantai Suwuk Kebumen). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10(2), 1049-1056.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cetakan ke-26). Alfabeta.
Spillane, J. J. (2003). Ekonomi pariwisata: Sejarah dan prospeknya. Yogyakarta: Kanisius.
Tjiptono, F. (2015). Strategi pemasaran (Edisi ke-4). Yogyakarta: Andi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Ekonomi dan Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.