OPTIMIZATION OF MARKETING USING SOCIAL MEDIA AND ADVERTISING MEDIA IN INCREASING SALES AT THE UNITYLIGHT ONLINE STORE IN MAKASSAR CITY

Authors

  • RAHMAT DINUL PAQI Entrepreneurship Study Program, Makassar State University
  • AGUS SYAM Entrepreneurship Study Program, Makassar State University
  • NUR HALIM Entrepreneurship Study Program, Makassar State University
  • MUHAMMAD JUFRI Entrepreneurship Study Program, Makassar State University
  • SUMIATI TAHIR Entrepreneurship Study Program, Makassar State University

Keywords:

Digital Marketing, Social Media, Media Advertising, AIDA, Sales

Abstract

Digital marketing through social media and advertising media has become one of the important strategies in facing the challenge of low sales volume in the current digital era. Amid the increasingly fierce online business competition, optimal utilization of social media becomes the key to reaching consumers widely and boosting sales. This research aims to identify the optimization strategies for marketing using social media and media advertising to increase sales at the Unitylight Online Store in Makassar City. This study uses a qualitative descriptive method with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The strategies implemented include creating feed and reels content, adding Call To Action (CTA) links, using automated messages, compiling product catalogs, and utilizing Instagram Ads. Data analysis employs the AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action) approach to illustrate an effective marketing communication flow. The research results show that the implemented digital marketing strategy has impacted the increase in sales volume, profit acquisition, and supported the growth of Unitylight Online Store. These findings contribute to MSME actors in utilizing digital technology in a more targeted and strategic manner.

References

Ahmadi, M. A., Shobahiya, M., Prakosa, B. P., Hidayah, J. N., Sulistianingsih, E., & Surakarta, M. (2024). Strategi Pemasaran Digital Menggunakan Influencer Marketing Dalam Pembuatan Video Promosi Outlet Oleh-Oleh Di Indonesia. 02(1), 1–17.

Anufia, B. (2019). Instrumen Pengumpuan Data. https://www.academia.edu/38324134/Instrumen_Pengumpulan_Data

Apriani, D. I., & Bhaihaki, M. (2024). Strategi Pemasaran Konten dalam Meningkatkan Interaksi Konsumen di Media Sosial. Jurnal Ekonomika : Manajemen, Akuntansi, Dan Perbankan Syari’ah, 12(2), 21–31.

Armilda, A. S., Fakhri, S., Zahro, F. K., Puspita, A. C., Hanafi, A., & Safitri, N. D. A. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Media Promosi pada UMKM Batik Ayu Arimbi, Sleman, Yogyakarta. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 185. https://doi.org/10.30595/jppm.v8i1.21203

Bagis, F., Pratama, B. C., Ikhsani, M. M., & Darmawan, A. (2020). IbM Strategi Peningkatan Pendapatan Masyarakat Melalui Program Diversifikasi Produk dan Digital Marketing pada Anggota Aisyiyah Ranting Bojanegara Kecamatan Sigaluh Kabupaten Banjarnegara. Budimas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 26–30. https://doi.org/10.29040/budimas.v2i1.1010

Biasa, K. M., Tumbel, A., & Walangitan, M. D. (2021). Pemanfaatan Sistem Pemasaran Online Dan Strategi Pemasaran Dalam Menigkatkan Pembelian Konsumen Pada Masa Pandemic Covid-19 (Study Kasus Online Shop Manado). Jurnal EMBA, 9(2), 948–956. www.pagarkanopi.com

Bima Rizky Ananda, Tiara Oktasari, Moses, Marinus Gea, Jeny Kristiani Gea, U. A. (2023). Optimalisasi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Kendaraan Roda Empat Di Kota Urban. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 6(1), 74–84. https://doi.org/10.37481/sjr.v6i1.621

Dinar, R., & , Agus Syam, Muhammad Jufri, S. (2024). Strategi Pemasaran Dengan Pendekatan Analisis Swot. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 2(3), 1–13.

Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2021). Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun @Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan. Jurnal Inovasi, 15(1), 54–61. https://doi.org/10.33557/ji.v15i1.2204

Ghaida, F., Rahma, N., Putri, A. G., Wahidiyah, D. N., Jl, A., Jl, P. H., Dokter, P., Nawawi, H. H., Laut, B., Tenggara, K. P., Pontianak, K., & Barat, K. (2024). Faktor Pendorong dan Penghambat Keberhasilan Kewirausahaan Universitas Tanjungpura , Indonesia. 2(3).

Gradianto, J. V., Andiansari, P., Yogyakarta, T., & Yogyakarta, U. T. (2024). Pengelolaan Akun Media Sosial Instagram @ Keretaapaikita Oleh Public Relations Pt . Kereta. Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Sosial Dan Informasi Volume, 9(3), 713–729.

Herdiyani, S., Safa’atul Barkah, C., Auliana, L., & Sukoco, I. (2022). Peranan Media Sosial Dalam Mengembangkan Suatu Bisnis: Literature Review. Jurnal Administrasi Bisnis, 18(2), 103–121. https://doi.org/10.26593/jab.v18i2.5878.103-121

Jayanti, N. K. N., Sutriani, I. A. N., Sudarma, I. M., & Chandra, E. (2024). Optimalisasi Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Pada Devi Profesional Make Up. Guna Sewaka, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.53977/jgs.v3i1.1596

Kaharudin, E., & Djohan, H. A. (2022). Pendidikan Kewirausahaan Bagi Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMAK), 1(3), 285–294.

Khairunnisa, C. M. (2022). Pemasaran Digital sebagai Strategi Pemasaran: Conceptual Paper. JAMIN : Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 5(1), 98. https://doi.org/10.47201/jamin.v5i1.109

Khoirunnisa, T., & Hayati, K. (2024). Strategi Endorsement pada Bisnis Online Fivefourite . Wear di Media Sosial Instagram dalam Penjualan Produk Fashion Pakaian. 12(02), 276–296.

Kurniawan, E. P., & Irwansyah, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Pada Media Sosial Melalui Iklan Instagram. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(2), 294–307. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i2.247

Lindiani, L., Registiana, I., Fajrullah, F., & Noviyanti, I. (2024). Analisis Strategi Promosi Bisnis UMKM Coffee Shop Dengan Menggunakan Media Sosial. Jurnal Bintang Manajemen, 2(2), 75–93.

Marbun, F., & Sianturi, R. D. (2024). Strategi Pemasaran Digital Dalam Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Di Desa Lengau Serpang Digital Marketing Strategy In Increasing Sales Of. 12(3).

Melani, E., Yuliana, L., Manajemen, P. S., Ekonomi, F., & Terbuka, U. (2024). Analisis Strategi Pemasaran UMKM Sandal Era Digital : Studi Kasus Juan Jaya Sandals. 2.

Mentari, E., Ritonga, M., & Anita, B. (2023). Strategi Pengembangan Usaha Fakultas Tuak melalui Optimalisasi Digital Marketing pada Instagram (Studi Kasus Pada Akun Instagram @fakultastuak). 4, 96–102.

Mesran, Suginam, Joli Afriany, & Dwika Assrani. (2024). Optimalisasi Peningkatan Penjualan Menggunakan Media Sosial Tiktok. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 395–401. https://doi.org/10.47065/jpm.v4i4.1531

Muharam, H., Fitriyani, S., Marthalia, L., & Simanjuntak, V. C. (2025). Optimalisasi Strategi Digital Marketing untuk Meningkatkan Penjualan Keripik Pisang ( Tiens Banana Chips ) di Kabupaten Subang. 2(3), 192–199.

Novita Nilla Fauzia, & Qoni’ah Nur Wijayani. (2023). Analisis Efektivitas Iklan Di Instagram Dalam Meningkatkan Brand Awareness. Journal Sains Student Research, 2(1), 133–143. https://doi.org/10.61722/jssr.v2i1.487

Nur Halim. (2024). The Influence Of Social Media Promotion And Word Of Mounth On Purchasing Decision in The Noemie Snack Business In Mamuju District. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 15(1), 37–48.

Nur halim, andika isma. (2024). Entrepreneurial Interest is Reviewed from Entrepreneurship Education, Family Environment, and Technopreneurship Literacy with Self-Efficacy as an Intervening variable. Pinisi Journal of Entrepreneurship Review, 2(1), 63–76. https://doi.org/10.62794/pjer.v2i1.2474

Nurfadilah, F., Al Febrian, A., Alfath, A. N., Nurhadi, Z. F., & Kunci, K. (2023). Strategi Digital Marketing Dalam Peningkatan Penjualan Hasil Home Industri Asha Leather Garut. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(10), 2109–2112.

Putri, S. S. (2022). Digital Marketing Sebagai Optimalisasi Strategi Pemasaran Wirausaha Muda “ Clothing PRJBus ” Dalam Meningkatkan Omset Bisnis UMKM. Jurnal Lugas, 6(2), 65–72.

Rattu, P. N., Pioh, N. R., & Sampe, S. (2022). Optimalisasi Budaya Organisasi. Jurnal Governance, 2(1), 1–9.

Riski Putri Anjayani, & Intan Rike Febriyanti. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Pada UMKM YJS Sukabumi). Jurnal Multidisiplin Madani, 2(9), 3610–3617. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i9.1175

Rusdiana, A. (2021). Menyusun Iinstrumen Penelitian Nstrumen Penelitian Kkuuaali Littaattifi. https://a.rusdiana.id/2021/11/18/menyusun-instrumen-penelitian-kualitatif/

Siregar, A., Harahap, D., Pandiangan, H. E., Islam, U., & Sumatera, N. (2024). Iklan dan Komunikasi Pemasaran Dalam Membangun Hubungan Yang berdasarkan Etika dan Nilai Islam. 8(1), 27–35.

Sofiyantu, H. R. (2024). Optimalisasi Platform Digital Sebagai Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan UMKM. IME Inovasi Makro Ekonomi, Vol.6,No.3(3), 131–132.

Sulisti Afriani, Rina Trisna Yanti, E. R. (2024). Manfaat Digital Marketing Pada Pemilik Usaha Di Kota Bengkulu. 08, 1–10.

Syam, A. (2024). Strategi Pemasaran Dalam Mengembangkan Usaha Minuman Kekinian : Studi pada Cafe Jr Tea di Kabupaten Enrekang. 4(3), 38–48.

Syam, A., Aprianti, A., Halim, N., Jufri, M., & Sudarmi, S. (2024). the Impact of the Existence of the Takalar Sugar Factory in Creating Business Opportunities in the Community of East Polongbangkeng District, Takalar Regency. Marginal Journal of Management Accounting General Finance and International Economic Issues, 3(2), 627–633. https://doi.org/10.55047/marginal.v3i2.1094

Syam, A., Rakib, M., Jufri, M., Utami, N. F., & Sudarmi. (2021). Entrepreneurship Education, Information Literacy, and Entrepreneurial Interests: an Empirical Study. Academy of Entrepreneurship Journal, 27(1), 1–11.

Syuhada, R., Isyanto, P., & Yani, D. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Café & Restoran Kokok Petok Di Cimalaya Wetan. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 24(1), 54–65. https://doi.org/10.29103/e-mabis.v24i1.1011

Vania Regita Lailia, & Jojok Dwiridotjahjono. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran Digital Melalui Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Arunazma. Jurnal of Management and Social Sciences, 1(2), 01–10. https://doi.org/10.59031/jmsc.v1i2.161

Yani, I., Rakib, M., & Syam, A. (2020). Pengaruh Literasi Kewirausahaan dan Karakter Wirausaha terhadap Keberhasilan Usaha Kecil. Journal of Economic Education and Entrepreneurship Studies, 1(2), 65. https://doi.org/10.26858/je3s.v1i2.19808

Z, M., Zainuddin, M. Z., & Saputra, M. K. (2022). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Umkm Sederhana. Sultra Journal of Economic and Business, 3(2), 132–149. https://doi.org/10.54297/sjeb.vol3.iss2.338

Zebua, D. P. F., Gea, N. E., & Mendrofa, R. N. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Di Cv. Bintang Keramik Gunungsitoli Marketing Strategy Analysis in Increasing Product Sales in Cv. Bintang Keramik Gunungsitoli. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi , 10(4), 1299–1307. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/emba/article/view/43982

Zuniananta, L. E. (2021). Penggunaan Media Sosial sebagai Media Komunikasi Informasi Di Perpustakaan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 10(4), 37–42.

Downloads

Published

2025-08-31

Issue

Section

Articles